søndag 11. mai 2008

Two way monologues


Jaja. Så var Låtskriverkurset med Sondre Lerche ferdig, og det var KJEMPE gøy!!!
Han er en utrolig fyr, han er så posetiv til alt!
Så vi tar dag 1 og dag 2.

Dag 1:
Jeg var kjempe nervøs, jeg vet ikke helt hvorfor, men jeg var det. Hadde skikkelig sommerfugler i magen. Når jeg først kom der, sto jeg litt utenfor Cinematek med noen jeg antok jeg skulle gå på kurs med, for en av de hadde gitar også som meg. Så sa noen av de fra AKKS at vi kunne bare gå inn. Så satt vi der litt, Sondre går ut av rommet mens han snakker med noen på mobilen.
Vi får etter en stund beskjed om å sette oss. Vi får egen mappe. Åpner mappene, og der ligger det en Sondre Lerche cd og en AKKS cd. Sykt. Alle fikk forksjellige Sondre Lerche cder. Jeg ble litt redd for at jeg fikk "Phantom Punch", for det fikk hun som satt foran meg, som het Katrin, men jeg fikk den første cden hans, "Faces Down".
Så startet vi da. Han begynte å skulle vite alle navnene våres, så fortalte han om fra hvordan musikken hans var når han var 12. Han fortalte om når han spilte på AKKS med storesøsteren sitt band. Så fikk vi se en Set-liste på et Algebra ark, Set-listen som aldri skjedde, og i tillegg hadde han skrevet hva han trodde han skulle få i fagene, øverst sto det at han trodde han ville få G(+) i tysk, men han fikk NG sa han etterpå, hehe.
Så etter en "historikk" over musikken hans, måtte vi alle sammen fortelle litt hva vi spilte, om vi spilte i band, om vi skriver låter ofte, hva slags band vi likte. Han syntes det var morsomt at når jeg prøver å synge på norsk at jeg begynner å synge på stavangarsk(jepp, av en eller annen merkelig grunn) for han begynner å synge på østlandsk når han har prøvd. Han hadde veldig lett for å spore av når han snakket med oss. Når han hørte jeg spilte bass, og skrev låter. Sporte han av med å fortelle hvordan sangen Phantom Punch-riffet kom opp; Han satt på en gratis-buss hjem fra Ikea, masse skriete unger, store handleposer vedsiden av han, masse bråk, så fikk han plutselig et riff på hjernen, og han måtte huske dette på en alle annen måte, for han visste han ville glemme det ellers, så han tok opp på mobilen og sang lavt riffet, dette fikk vi høre fra mobilen hans, utrolig morsomt å høre.
Så etter det hadde vi en pause. Der Sondre fortalte noen morsomme situasjoner med en konsert og to forskjellige autograf spørsmål. Vi snakket litt med han og hverandre på kurset. Hun ene har søkt på andre plass etter Langhaugen på drama på Fyllingsdalen ;)
Så etter en halvtimes pause, fikk vi et ark, der Sondre hadde skrevet ned dette: I like Rock'n'roll, I like Jazz and soul, listen to my song, I hope it's not too long. Og dette skulle vi lage en melodi til dette. Så alle satt seg rundt omkring på Cinematek rekkene, og rundt på Verftet.
Utrolig mye forskjellig som kom opp fra forksjellige. De fleste av guttene var sånn Led Zeppelin/ AC/DC-folk. Jeg vil si det gikk veldig dårlig med meg der, for jeg var vel den dårligste gitaristen :P
Men jaja.
Så etter vi hadde hørt alle var det allerede fått 4 timer.

Dag 2:
Jeg kom litt over tiden. Da snakket Sondre med Karina(en annen på kurset) om Lego-kloss smykket sitt, som var utrolig kult.
Så startet vi da. Da gikk vi i stikk-form hva vi hadde lært. Så fikk vi oppgaven med en gang, skrive en tekst. Vi skulle bruke akkordene A og D, vi trengte egentlig ikke å bruke det, men jeg gjorde det da. Så kom vi fram til masse forskjellige tekster. Jeg fikk ut av teksten dette;
There’s no other way to say this. I was there and you were sitting in that room.
But now I’m gone, and you are still in that room, and I’m so gone.
But I hope you understand one day, why I left that room.And you will leave that room with me.
Det kom ut fra ingen steder, VIKTIG! Sondre forklarte at vi trengte ikke å bli flaue over sanger som ikke hadde noe spesiell grunn, at det bare kom ut for det passet. Sånn kom sangen hans "Sleep on needles" til verden.
Noe han syntes jeg er flink med er å få inn stavelser i sangene.
Etter dette fortalte han oss om Two Way Monologues. Den fikk vi utrolig morsomme faktaer om.
Så var det lunsj. Der jeg spurte om autograf på Phantom Punch, hvor han skrev på cden: Til lykke med skrivingen, og så klart signaturen.
Så satt vi oss i en sirkel. Der vi gjorde narr av at siden vi skulle høre og klappe, at han som het Ørjan sa: Ser ut som et AA møte. Haha.
Så startet vi med å høre på hverandre låter da. Først skulle Sondre spille noe for oss, vi ville alle Two Way Monologues, men han tok radio-versjonen, for han husket ikke hele 6-minutteren fra cden. Så begynte vi å høre på en sang fra en iPod fra bandet til han ene. Noe var feil med mikrofon-maskinen, den fikk ekko på sangen. Haha. Så fikk vi høre riffet fra Guitar-pro til han ene som het Joakim på pcen hans. Så hørte vi Ørjan sin sang, men da gikk det feil med lyden. Det var sånn pop-punk, og Sondre syntes det minnet utrolig om My Bloody Valentine. Det overrakset meg litt at han hørte på det. Men jeg har alltid vært litt negativ til det, så viste Sondre oss en sang fra de da, og det var faktisk kult, og det minnet om Ørjan sin sang også.
Så hørte vi Aleksandra sin sang, hvor hun nevnte 'Like a tamborin' tror jeg det var, så kom Sondre på at han hadde laget en sang på Torsdag, hvor han nevnte tamburin, og det syntes han var så morsomt, at han spilte den nyeste sangen sin, han holder på å skrive nye sanger til nye cd!
Så hørte vi Katrin sin sang, hun har en utrolig vakker stemme. Hun er skikkelig proff! Etter vi hadde snakket om sangen hennes og gitar, snudde Sondre seg plutselig og sier: Katrin. Så sier jeg; Katrine. Så hoppet jeg i med å vise den ene sangen min, Little Miss Sally. Først spurte han om jeg lagde mange sanger, og så spurte han hvordan denne kom opp,så sa jeg at jeg skulle egentlig lage sang til konfirmasjonen til kusinen min, men så kom den opp istede. Så spilte og sang jeg den da. Det gikk nå fint. Sondre elsket at jeg brukte Dmaj, han er frelst på maj-akkorder(som jeg i det siste har begynte å lære meg og liker å bruke :P). Så fikk jeg ros på stoppene mine og dette hadde han merket at jeg brukte mye på de andre sang oppgavene og antok det var nok noe i det med at jeg spilte bass, overgangene mine likte han og at jeg hadde et-eller-annet-spesiellt-ord-jeg-ikke-husker-nå, sånn at du kan holde en samme tone gjennom hele sangen selv om man spiller forskjellige ting, og så likte han at sangen min hadde spørsmål først, så svar og så en historie gjennom en 3-minutters sang. Så det var da gøy å høre. Så fikk vi høre Eli sin sang, hun er utrolig flink. Så Jacob, 12 år, han har utrolig stemme for å være så ung. Så fikk vi høre han ene som jeg ikke husker navnet på nå, han hadde en veldig kul sang, sånn klassisk-rock insperert.
Så plutselig var klokken over fem.
Det var så utrolig gøy!!! Juni og Maria kan angre på at de trakk seg, det var utrolig gøy, så man må bare ta sjangsen når man får sånne.
Så nå har jeg en signert Sondre Lerce-cd og en autograf til Illimar. Haha. Illimar hadde rett om at når han skulle skrive til Illimar sa han først: Illmar?
Haha. Det er nok faren hans :P
Men kjempe. Han likte drama logg dekrasjonen min, med Datarock på.
Sondre Lerche er en utrolig hyggelig fyr!!! Han var den første artisten Juni hatet, men man kunne ikke hatet han i det hele tatt om man hadde møtt han. Han er så utrolig posetiv til alt, så er han så hyggelig. Haha. Ja. Mamma synes han er så utrolig tynn xD haha. Så spurte hun om han spiste der, for han er vist veldig skeptisk på mat. Haha.
Bokmålmannen og resten av de fra AKKS som var der tok bilder,lurer på hvor disse havner?

Btw. Sjekk ut Ingeborg Selnes på Myspace og hør Airport, kjempe fin låt!!! Og jeg vil også anbefale Teitur sin sang, Catherine The Waitress ;)
Ha en flott søndag videre og en fin fin dag i morgen også!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Høres utrolig kult ut! :)

Anonym sa...

Gøy at du hadde det gøy! =D