onsdag 28. mai 2008

Streik, Føniks, tysk og Jane Austen.



Streik gir mye fri og koselige stunder må jeg si!
Mandag var en kjempe flott flott dag, i går var en flott flott dag også!
I går vil jeg fortelle om da. Ja, jeg skulle ta 62, men ingen kjente på bussen, og når jeg kom på Oasen var klokken bare halv 12! Altså 35 minutter til timen starter! Jeg tenkte først at jeg skulle gå bort, men så kommer jeg på at Oasen har jo et biblotek! Så jeg går inn der bare for å titte!
Jeg satt meg lenge ned og så på forordene bøker som Lolita(ja), Knut Nærum bøker og Føniks, som jeg nå låner. En bok med masse noveller og essays i! Så fant jeg den filmen jeg egentlig har lyst til å kjøpe, Becoming Jane, eller hva heter den på norsk da? Den unge Jane Austen! Så jeg gjorde det!
Jeg har funnet ut at jeg skal iløp av kanskje i morgen eller neste uke snakke med lederen for avdeligen på bibloteket og spørre om de har noen sommerjobber der! Virker kjempe gøy å jobbe i et biblotek, evt. har jeg tenkt å se på flere bibloteker(ikke det i byen så klart HAHA) rundet i Bergen.
Men ja, så gikk jeg på skolen, hadde matte 1 time, så fikk jeg og Marie overtalt Juni og Karoline til å bli med i tysktimen våres. HAHA! Det var tidig. Johan må ha skjønt nå at vi går rundt og har begynt å kalle han Ulla, jeg for min del begynte med det bare sist uke, for Karoline kom løpende bort til han og spurte: Er du Ulla? Haha.
Men ja, så fikk de være der, og de forstod mye for å aldri hatt tysk, så fikk de låne min bok og leste høyt for hverandre, men de ble lett fristet i friminuttet til å gå over til den andre spansk klassen, for de sang, pfff. Vi hadde nå quiz, det var det vi prøvde å friste dem tilbake med, men neida. Jaja. Johnan kan ta med litt musikk spørsmål! Jeg kan bare svare på noen av de få tingene vi blir spurt om, vi går i det meste for politikken i tyskland, krigen i tyksland og norge, grammatik ting, fotball. Jeg kan litt av noe, Karoline kan det meste(bklassen Karoline altså) og Marie kan fotball feltet, hvis han kunne tatt med en musikk katogori hadde jeg følt meg mye mer til nytte! Jeg hadde tenkt å si det ut døren, men han forsvant før alle oss andre. Haha.

Men ja, så når jeg kom hjem fra byen med Juni og Karoline, så satt jeg meg ned for å lese litt i Føniks, så så jeg Becoming Jane.
Hva synes jeg om filmen? Den var FANTASTISK! Jeg har aldri grått av Titanic, jeg gråt ikke under The Notebook og synes den er ikke så bra, jeg har grått under en film en gang og jeg vil ikke si hvilken det var, for jeg var vel 14 når jeg så den, og den var ikke så trist for å si det sånn, jeg har skjønt i seinere tid at det var syndere på de andre enn det var den personen jeg begynte å gråte med.
Men ja! Jeg gråt av glede og jeg gråt av sorg! Å herre! Jane og Tom! Filmen er så bra!!! Jeg har gått gjennom en time nå og sett på masse Youtube klipp, og jeg begynte å smågråte igjen når jeg så de scenene jeg gråt under, og jeg er så trist, jeg har vært trist i hele dag fordi jeg har tenkt så mye på den filmen! Oh God! I tillegg så er jo bare James Macvoy bare... hot! Ikke sånn generelt, men i denne filmen var han, og i noen andre er han også. Så er det så vakkert når Jane bøyer seg for å kysse han og så går han litt unna :) I virkliheten er jo han skotsk, men han er "irsk" i filmen. Jeg elsker lidenskapen i filmen! Jeg vil ikke fortelle så mye om scnene, men filmen er så bra, men trist. Når Becoming Jane er på tilbud, skal jeg kjøpe den og Pride and prejudice, altså 2005 versjonen, ja, jeg liker best den Mr. Darcyen, ikke Colin et eller annet. Visste dere at en av topp 5ene til kvinners drømme fantasifigurer er Mr. Darcy? Og jeg forstår jeg godt :) haha, jeg har skrevet på Myspace profilen min i Who would you like to meet- delen; a person like Mr. Darcy.
Jeg har også lyst å spille Cricket! De spilte det i filmen og ser kjempe gøy ut! Må lære meg reglene og få med meg noen!!!
Hmhm.
Men Becoming Jane; kjempe bra film! Trist, men utrolig bra! Det skal mye til for å få meg til å ha så mye følelser i meg etter jeg har sett en film. Men filmen er FANTASTISK!!! Ja...
Jeg skal se den før enn jeg går på skolen i morgen for å ha to timers tysk! Yey! Kanskje de to siste dette året faktisk! Streiken må være til neste uke!!!
Bandøving i morrå!
Har hørt mye på i dag Smashing Pumpkins sin sang Stand Inside Your Love, så fin. Ja, ikke fin på den måten folk ville hatt den, men teksten er fin! Hehe. Jeg liker den gamle Smashing Pumpkins...
Bilder fra Becoming Jane :))







8 kommentarer:

Anonym sa...

Katrine's got the hots for James Macvoy! hehe :P

Dere nyter streiken, ser eg?

Katrine sa...

ja!

Som sagt, ikke generelt, men i filmen. Du legger så i at jeg sa hot :P pfff.

Anonym sa...

Woho! Oppdatering! Bra at noen kan nyte fridagene da! Andre må slite med eksamensforbredelser. Håper og at streiken varer en stund. Slik at jeg og kan nyte været:)

Christina sa...

Jeg har crocket(hvis det er det samme som cricket da)! Let's do it!
Har du sett Wimbledon forresten? Engelsk(jaaa)-Amerikansk(neeeei)film med kirsten dunst(neeei) og Paul Bettany(jaaaaaaaa!!!), oooog james Macvoy. ikke like søt der nei, men absolutt verdt å merke seg i Becoming Jane. Veldig søt i Narnia filmen også:P
du skriver forrresten veldig morsomme blogger;)

Katrine sa...

Det er cricket jeg mente, ahha, blander navnene, hvis vi snakker om om det som ser ut som det minner nesten som slåball/baseball så ja, ikke det med køller til gresset, altså slå køller på røde, grønne baller, men noe som minner om slåball, så ja :D
Kult om du har det! Da må vi spille det! Ser kjempe gøy ut! hehe.

Tennis-filmen? Har ikke sett den nei :P hehe.

Christina sa...

Se den. Peter Colt er kjempesøt *Giggle*.
Og du tenker nok på den engelske cricket-typen. Det er mye tøffere. Når jeg var i Oxford i sommer var det en hel gjeng som spilte det i en park, og det så skikkelig gøy ut. Har desverre feil versjon selv, men innbiller meg det ikke er så vanskelig å snekre sammen noe liknende, basert på mitt kjedelig-versjon-cricket-sett:P

Yassi sa...

Nå ble jeg utrolig nysgjerrig. hvilken film var den andre ?

Katrine sa...

Wimbledon!