mandag 1. desember 2008

Strømpefest? Hva er det for no?

1. desember, 18 dager igjen til juleferie for skolen, og 20 dager til Strømpefesten! Strømpefesten? Hva er det spør du? Jo! Det skal jeg si deg, min gode mann! Det er Bestemor sin årlige strømpefest, som vi har en gang rett før jul. Det er veldig koselig, ja. Det begynte egentlig med at jeg, mine fettre Petter og Henrik, og min kusine Iselin, feiret julaften sammen med våres foreldre, tanter, onkler og besteforeldre. Jeg husker ikke dette, men jeg har sett det på en videotape fra julen 92 tror jeg, eller noe sånt. Så plutselig fikk vi tre småtasser til iløp av 93, Stine (kusine), Tor(min bror) og Amanda(panda)(hahah), så ble det litt for mange unger og familier for å ferie jul hos besteforeldrene mine, så bestemor fant på Strømpefest! Ja! Det er kjempe koselig! Vi spiser god mat som bestemor lager, vi leker leker(som vi av en eller annen grunn alltid leker mimeleken med fantasia kort(som jeg begynner å bli rågod i), vi ler, vi forteller vitser, vi snakker. Jeg vet ikke om vi kaller det strømpefest for at vi hadde sånne store røde strømper som vi henger på peisen etterpå med snop, en liten gave, ullsokker og kanskje et blad, eller for at bestemor har strikker kjempe lenge strømper til oss(vi er 9 barn). De siste årene kommer bare foreldrene til noe suppe/kaker. I år må vi klare oss uten Henrik, som er i militæret opp i Nord, som vi spøkte med i går, at bestemor skulle ringe opp der og si han måtte få komme til strømpefesten, haha.
Hvordan strømpefesten går:
1. vi møtes, kommer en etter en.
2. Vi setter oss til bords, og har det veldig morsomt, spiser god mat, snakker etc.
3. Vi går fr bordet. En/to/tre stykker av oss barn må tilfeldigvis på do(dette pleier å skje under tv-titting av enten julekalendere eller Hotell Cæsar(tror jeg)).
4. Plutselig kommer en/to/tre nisser nede i hagen til bestemor og bestefar med fakkel.
5. Nissen leverer strømper, og går etter en stund.
6. Vi sitter oss med strømpene, og forteller en/to/tre stykker om at nå gikk de glipp av noe(det merkelig er at vi ikke skjønner hvor han/hun tredje har vært, for det er bare to bad hos b&b), og forteller at nissen(e) har vært her, men han/de har sittet fra seg en/to/tre strømper til de.
7. Foreldrene våres komme.
8. Foreldrene bytter pakker.
9. Vi drar hjem.
Haha, vi har på film når jeg og min fetter Petter var nisser, haha, jeg ble så fornærmet når bestemor spurte om jeg var nissekonen(jeg hadde jo skjegg haha). Ahhh, de rare familietradisjonene.
Men Strømpefesten er en kjempe koselig juletradisjon! Noe jeg trodde når jeg var liten var en tradisjon alle hadde, haha.
Så jeg gleder meg til det, og jeg har skikkelig julestemning akkurat nå.
(bilde: Strømpefest i 2000 tror jeg)

4 kommentarer:

Anonym sa...

Det høres kjempekjekt ut! =D Ellers så synes jeg at det er helt fantastisk at du har en fetter som heter Pette, en bror som heter Tor og en kusine som heter Stine! =D

camilla sa...

Det hørtes utrolig koselig ut :D så gøy . :) haha , jeg er veldig enig med Jaran i den der :P
forresten må jeg få påpeke at jeg synes hun som sitter nest øverst til venstre lignet veldig på min søster . ikke vet jeg hvorfor . haha :P

Katrine sa...

haha, det er meg. Jeg er den eneste brunetten på den siden av familien, haha.

Jeg har aldri tenkt over før enn folk sist år begynte å påpeke at jeg har kusiner, fettre og en bror som har navn som rimer. Haha, jeg burde kanskje lage et dikt til årets strømpefest som ære for familien, haha. ;)

Anonym sa...

Vi har en (slags) lignende greie, men det er kun for estlendere og vi skal ha det den 13. Desember. Personlig, synes jeg det blir lett kjedelig, men bra at du liker sånt:P